Vänskapsförbundet Sverige-Nicaragua (VFSN)För en rättvisare värld

MCN ber om hjälp och stöd efter jordbävningen - april 2014

MOVIMIENTO COMUNAL NICARAGUENSE

Solidaritet i dessa svåra ögonblick

Inför den tragedi och den smärta som orsakats av naturens krafter vill vi i MCN:s nationella råd uttrycka vår solidaritet med alla de nicaraguanska familjer som i olika delar av landet har blivit offer för den jordbävning med storleken 6,2 på Richterskalan som inträffade i Nicaraguasjön. De samhällen som lidit mest skada är Nagarote och Mateares.

Det vi vill be om är solidaritet med alla de som bor i dessa två viktiga platser och vi vänder oss framför allt till MCN:s ledning i dessa samhällen. Vi ber er att förena alla era krafter för att förmå  samhällets lokala myndigneter att hjälpa de nödställda.

Naturligtvis är det viktigaste i denna situation att rädda liv, att undvika skador på människor och att ta hand om barnen, kvinnorna och de gamla i de utsatta samhällena. Detta är en nödsituation och hjälpen kan inte vänta. Därför, om det finns en ledare, en lärare, en sjukvårdskunnig eller någon som kan hjälpa till med bostad ber vi er att använda ert yrkeskunnande till att hjälpa de nödställda.

Vi ber er svara på de vädjanden som kommer från vår centrala regering och de lokala myndigheterna. Låt oss hjälpas åt att föra ut detta budskap till alla och låt oss  stå fast vid vårt beslut att kämpa och arbeta vidare i motgångens stund. Låt oss fortsätta att gå framåt.

CONSEJO NACIONAL MCN.

Vänskapsförbundet Sverige–Nicaragua | info@vfsn.se | Tegelviksgatan 40 A | 116 41  STOCKHOLM | Telefon: 08-642 08 81 | Org.nr.: 802010-1237| Stöd oss! | Om webbplatsen | PG: 87 06 91-3

» Kontakta oss
» Interninformation