Vänskapsförbundet Sverige-Nicaragua (VFSN)För en rättvisare värld

Pressmeddelande 2008-09-12 Politisk strategi bakom våldet i Bolivia

Utvisningen av USA:s ambassadör är bara den senaste händelsen i maktkampen mellan regeringen och oppositionen i Bolivia, där våld alltmer används som politiskt medel. Svalorna Latinamerika och Latinamerikagrupperna är oroade över utvecklingen.

– Situationen är mycket oroande, säger Paulino Rasguido, verksamhetsledare på CISED, en av Svalorna Latinamerikas samarbetsorganisationer i Bolivia.

- Tidigare regeringar har alltid lyssnat på högern och nu gillar de inte att en ”indian” är president. Därför ser vi mer provokationer, intolerans och diskriminering. Jag hoppas på dialog men är rädd att blod kommer att   flyta.

De senaste dagarna har polariseringen mellan oppositionen och den bolivianska regeringen ökat ytterligare. Protesterna mot regeringen leds av det politiska styret och medborgarkommittéer i de östra regionerna. Deras krav är att regeringen ska återinföra en tidigare fördelning av inkomsterna från fossila bränslen samt att omröstningen om förslaget till ny konstitution stoppas. Den nya konstitutionen innebär bland annat ett förslag om jordreform och respekt för ursprungsfolkens territorier, som hotar de stora godsägarnas intressen.

För att genomdriva oppositionens krav har beväpnade grupper skapat kaos i landet. I de östra regionerna har man ockuperat flera viktiga vägar, vandaliserat statliga institutioner samt den statliga TV-stationen och flera ursprungsfolksorganisationers kontor, tagit över betalstationer för vägar och stoppat vägen till flygplatsen.

Regeringssympatisörer har svarat med att omringa staden Santa Cruz och hotat med ockupationer av regionala myndigheters byggnader. Regeringen har kallat oppositionens agerande för början på en statskupp och annonserade på onsdagseftermiddagen att USA:s ambassadör inte längre är välkommen i Bolivia då han anses stödja oppositionen.

– Våld och rasism är aldrig acceptabelt som medel för att hindra demokratiskt förankrade reformer, säger Carmen Blanco Valer, vice ordförande i Latinamerikagrupperna.

- Som svensk solidaritetsorganisation tar vi energiskt avstånd från dessa försök att bromsa den demokratiska och mångkulturella utvecklingen i Bolivia.

För mer information kontakta:

Mikael Drackner, Landrepresentant för Svalorna Latinamerika i Bolivia,
Tel: +591-224 116 68, +591-730 125 32

Klas Hansson, Verksamhetsledare Svalorna Latinamerika, Tel: +46-70-475 76 89

Carmen Blanco Valer, vice ordförande för Latinamerikagrupperna, Tel: +46-730-34 91 38

Olivia Malmqvist, programansvarig för Latinamerikagrupperna i Bolivia, Tel: +591-224 200 24

Följ utvecklingen i Bolivia på Latinamerika.nu

Vänskapsförbundet Sverige–Nicaragua | info@vfsn.se | Tegelviksgatan 40 A | 116 41  STOCKHOLM | Telefon: 08-642 08 81 | Org.nr.: 802010-1237| Stöd oss! | Om webbplatsen | PG: 87 06 91-3

» Kontakta oss
» Interninformation